מארז נוסף
שם המשחק: "טליסמן", בעברית פירוש המילה Talisman הוא קמע, וזו גם המטרה הסופית של המשחק.
טליסמן הוא משחק הלוח הכי קרוב למשחק מבוכים ודרקונים (D&D), שלא מצריך ספרים ורישומים ושעות של לימוד. לכל שחקן דמות שנעה על גבי לוח והיא צוברת עצמה, כח קסם וכסף, ובאמצעותה השחקנים חווים הרפתקאות שונות.
בימי ראשית נערותי ששיחקתי במשחק פעמים רבות הוא היה פתח לעולם חדש של טרולים רשעים, דרקונים מאיימים, נסיכות מרפאות, מכשפות מפחידות ועוד, את הכל חוויתי עם חברים טובים. אמנם במשחק כל אחד לעצמו אבל לרוב מתפתחת הרגשה של אנחנו מול מה שהמשחק יזרוק לעברינו, וזו תחושת יחד נעימה של אתגר והרפתקה משותפים. לכל דמות נקודות עצמה וגם נקודות קסם שניתן לצבור ולכן המשחק מתאים גם לאנשי האש שבוער בהם יצר הלחימה וגם לאנשי הרוח מבינינו שפונים לדרכים אחרות לצורך נצחון בקרב.
המשחק מיועד לילדים מגיל 8 ומעלה מכיוון שעשוי לקחת זמן (2-4 שעות, תלוי בשחקנים). למשחק מהדורות שונות, אנשי הנוסטלגיה יאמרו שהישן יותר טוב, אבל ממשחק בשתי המהדורות אומר שההבדלים זניחים (בעיקר הבדלים של עיצוב והדפסה), פרט לכך, במהדורות החדשות הדמויות יותר מאוזנות מבחינת יכולות וכח ולכן קבלת הדמויות בראשית המשחק לא קובעת מראש מי חזק יותר. המשחק זמין בארץ בעברית ברוב חנויות המשחקים וגם בחנויות הספרים.
מהלך המשחק: כל שחקן מקבל דמות (או בוחר דמות, אם מעקמים בעדינות את הכללים), הדמויות כוללות גמד, טרול, מכשפה, רוצח, גנב ועוד. בתחילת כל תור מטילים את הקוביות שקובעות את מספר המשבצות שיש להתקדם. המשחק נעשה לאורך מישור מעגלי וניתן לבחור ללכת שמאלה או ימינה. ברוב המשבצות שולפים קלף מערימת קלפי ההרפתקה והיא אכן מתחילה, קרבות (בהטלת קוביות) מול יצורים אפלים, זכיה בזהב, קבלת ציוד לחימה או מיגון, קבלת ברכת קסם מחזקת, שתייה ממעיין הנעורים, הטלת קללה, ביקור בשוק לרכישת ציוד, הקפצה לנקודות שונות על הלוח ועוד הרפתקאות רבות חבויות בקלפים הללו.
הלוח מחולק לשלושה מישורים, מתחילים בחיצוני וככל שמתקדמים נכנסים למישור השני ולבסוף לשלישי הפנימי. עליה ממישור למישור כרוכה בקרב קשה ויש להתכונן אליה היטב על ידי צבירה של נקודות עצמה וציוד לחימה מתאים. ככל שעולים במישורים המשבצות מקנות פחות קלפים ומכילות יותר הרפתקאות מובנות ומאתגרות. המשחק הוא בעצם מסע ארוך כשבכל תור נגלית הרפתקה חדשה ומסעירה.
מטרת המשחק: להשיג את הקמע (טליסמן) ולהגיע איתו למשבצת הפנימית ביותר בלוח שבלב המישור השלישי. מרגע זה, תור אחר תור מחזיק הקמע מוריד את כוחות החיים של מתנגדיו עד שהוא נשאר אחרון ומנצח במשחק.
לאחר שמשחקים במשחק פעמיים-שלוש ניתן להחליט יחד להתעלם או להמציא חוקים מסוימים, המשחק בנוי כמשחק פתוח במובן שהולכים בחופשיות במישור ועוברים הרפתקאות, אין הרבה הגבלות וזה אחד הדברים שמייחדים את המשחק הזה על פני אחרים. להרפתקנים באמת ניתן אפילו ליצור יחד דמויות, לצייר אותן ולהחליט על כוחות ויכולות ראשוניים, זה יכול להיות רעיון טוב לילדים שאוהבים דמויות מסרטים/סדרות ורוצים לשחק אותן בעולם של טליסמן.
בשורה התחתונה: מומלץ בחום למי שלא מפחד לצאת להרפתקה.